Unettomuus

 

Jokaisen ihmisen unentarve on yksilöllistä. Riittävä uni on mielenterveydelle ja kokonaisvaltaisesti hyvinvoinnille tärkeää. Omasta unentarpeesta ei voi tinkiä pitkäkestoisesti.

Unettomuus voi vaivata joko tilapäisenä tai kroonisena. Unettomuudesta voidaan erottaa kolme tyyppiä, jotka ovat nukahtamisvaikeudet, katkonainen uni ja liian aikainen herääminen.

Unettomuuden syyt tärkeätä selvittää

Unettomuus ei ole sairaus itsessään, vaan aina oire jostakin kehon epätasapainotilasta, jopa sairaudesta. Tällainen oireilu on syytä selvittää.

Esimerkkejä tällaisista sairauksista ovat mm. krooniset tulehdussairaudet, kiputilat, eri syistä johtuva kutina, alhainen verensokeri, krooninen munuaisten vajaatoiminta, eturauhastulehdus, pohjukaissuolenhaava tai vatsahaava, verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta ja astma.

Stressaava elämäntilanne, jännitys ja huolet vaikeuttavat nukahtamista. Yöuni on pinnallista ja katkonaista. Myös vieras ympäristö ja erilaiset muutokset, kuten melu ja hajut, tutussa ympäristössä voivat haitata unta.

Joihinkin sairauksiin liittyvä lääkehoito saattaa aiheuttaa unettomuutta. Lääkkeet saattavat piristää ja aiheuttaa erilaisia haittavaikutuksia.

Myös liian vähäinen liikunta ja liikuntasuorituksen väärä ajoitus voi olla unensaantia haittaava tekijä. Erityisesti herkkäunisten tulisi välttää raskasta liikuntaa nukkumaanmenoa edeltävänä neljänä tuntina. Toisaalta kevyt iltakävely voi helpottaakin unensaantia.

Kehoa voi auttaa rentoutumaan luontaistuotteilla

Vääränlaiset ruokailutottumukset sekä vitamiini- ja kivennäisainepuutokset ovat myös mahdollisia ja hyvin yleisiäkin syitä unettomuuteen. Esimerkiksi kivennäisaineden ottaminen illalla saattaa helpottaa univaikeuksissa. Mm. magnesiumin puute aiheuttaa unettomuutta, magnesium lisäksi rentouttaa ja helpottaa unen saantia sekä voi syventää unta.

Tukkoinen elimistö, johon on kertynyt kuona-aineita, on erinomainen kasvualusta mm. loisille, bakteereille ja sienille, jotka kaikki aiheuttavat unettomuutta hoitamattomina.

Mikäli elimistössä on paljon epäpuhtauksia ja myrkkyjä, mm. maksa ja munuaiset eivät jaksa toimia kunnolla, ja seurauksena on unettomuutta.

Myös yrteistä voi olla apua. Esimerkiksi valeriaana voi helpottaa unen saantia sekä rauhoittaa.

Aminohapoista unettomuuteen sopivat erityisesti tryptofaani, teaniini ja ornitiini. Muita hyviä ravintolisiä ovat mm. Tyyni -juomajauhe, ashwagandha, reishi ja Adaptix.