Painonhallinta

 

Kokonaisvaltaiseen painonhallintaan kuuluu terveellisten ja säännöllisten elämäntapojen lisäksi ravinteikas ruokavalio sekä sopiva määrä liikuntaa. Ravintolisistä ja luontaistuotteista on myös apua.

Kehon puhdistus säännöllisesti noin kaksi kertaa vuodessa on painonhallinnan ja yleisen hyvinvoinnin kulmakiviä. Tukkoisen kehon aineenvaihdunta takkuaa eikä keho pysty esimerkiksi hyödyntämään ruuan ravintoaineita optimaalisesti. Munuaisten, maksan ja suoliston puhdistus keventää oloa kokonaisvaltaisesti, kun elimistöstä poistuu kuona-aineita ja ylimääräistä nestettä.

Länsimainen ruokavalio sisältää runsaasti ruoka-aineita, joiden tuottamat ylimääräiset happamat kuona-aineet kerääntyvät sidekudoksiin. Kuona-aineiden kertymisen seurauksena kudosten toiminta häiriintyy, niiden joustavuus heikkenee ja lymfakierto kangertelee.

Kehoon kertyy myös rasvaa suojamekanismina happamuutta vastaan. Happo-emästasapainoa voi korjata ravintolisillä.

Makeanhimoa voi vähentää nauttimalla kromivalmisteita ja verensokeria voi tasapainottaa yrttivalmisteilla kuten Gymnema sylvestre, sarviapila ja berberiini. Nämä ovatkin tärkeitä tukituotteita painonhallinnassa.

Merilevävalmisteet vauhdittavat aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa, joiden toimintahäiriöt voivat olla osatekijöinä painonhallinnan hankaluuksissa.

Probiootit tasapainottavat elimistön bakteerikantaa. Ne vaikuttavat myös esimerkiksi ruuan ravintoaineiden imeytymiseen suolistossa ja edistävät vatsan normaalia toimintaa.