Mieliala, masennus

 

Masennus

Noin kuusi prosenttia työikäisistä suomalaisista kärsii masennuksesta. Masennuksen voivat laukaista monet eri tekijät eri ihmisillä.

Stressi, vääränlaiset elämäntavat, puutteellinen ravinto, vitamiinien ja hivenaineiden puute, parasiitit, geeniperimä tai jokin fyysinen sairaus ovat esimerkkejä asioista, jotka yksin tai useampi yhdessä voivat vaikuttaa masennuksen syntymiseen.

Masennuksen eri asteet vaikuttavat arkeen monella tavalla. Väsymys, unettomuus, aloitekyvyttömyys, tunteiden katoaminen ja esimerkiksi muutokset ruokahalussa ovat mahdollisia masennuksen oireita.

Paniikkihäiriö

Muutama prosentti suomalaisista kärsii paniikkihäiriöstä, joka kuuluu ahdistuneisuushäiriöihin. Siihen liittyy yleensä masennusta tai muita mielenterveyden ongelmia. Paniikkihäiriö voi syntyä esimerkiksi traumaattisten kokemusten seurauksena, stressaavassa elämäntilanteessa tai siihen ei välttämättä ole olemassa mitään näkyvää selitystä ja syytä. Paniikkikohtauksia saattaa tulla yllättävissäkin tilanteissa ja tilanne voi mennä pahemmaksi myös siksi, että pelätään jo etukäteen uutta kohtausta.

Tukihoito

Masennus ja muut psyykkiset sairaudet ovat tulehdus- ja mitokondriotauteja. Ravitsemushoito ehkäisee ja vaimentaa hapetussterssiä ja tulehdusta.

Ravitsemushoito parantaa välittäjäaineiden tuotantoa, aktivoi aivojen hermoperäistä kasvutekijää ja korjaa geenivikoja. Mielenterveyden ongelmissa välittäjäaineiden tuotanto on usein häiriintynyt tai epätasapainossa.

Monet ovat saaneet tukea ravintolisistä. Magnesiumin puutos voi aiheuttaa masentuneisuutta, lisäksi se rentouttaa ja rauhoittaa. Aminohapoista saattaa olla apua, mm. alhainen inositolitaso on yhteydessä masennukseen. Inositolin on osoitettu lieventävän tehokkaasti myös paniikkihäiriötä. Paniikkihäiriöön ja masennukseen voi saada apua myös mm. Rescue remedy tipoista ja GABAsta. Kalaöljy on tutkitusti auttanut masennukseen. Moni on saanut Shilajitista ja litiumista apua. Myös yrttivalmisteita käytetään masennuksen tukihoidossa.