Liikunta ja urheilu

 

Ravintolisistä urheilija saa tukea, kun pelkkä terveellinen ruokavalio ei riitä. Useinkaan ei ole mahdollista optimoida syömäänsä ruokaa niin pitkälle, että kaikki tarvittavat ravintoaineet saisi ruuasta.

Vitamiini- ja kivennäisainevalmisteet ovat tärkeitä aktviiselle liikkujalle, sillä niistä saa tarpeellisia suojaravinteita, joita urheilijan keho kuluttaa tavallista enemmän.

Aminohappovalmisteet auttavat kehoa palautumaan nopeammin ja saattavat mm. vähentää rasituksen aiheuttamia lihaskipuja. Niistä on eniten hyötyä kovien harjoittelujaksojen aikana.

Probiootit sekä kalaöljyvalmisteet ovat hyvän vastustuskyvyn peruspilareita. Niiden avulla keho pysyy vahvana ja suorituskykyisenä kovankin rasituksen alaisena.

Antioksidantit hillitsevät urheilun synnyttämää hapetusstressiä ja vähentävät sen haittavaikutuksia kehossa.

Vinkki aktiiviselle liikkujalle rasittuneiden jalkojen rentouttamiseksi:

Illalla ennen nukkumaanmenoa sekoita magnesiumkloridiöljyä vadilliseen vettä ja ota rentouttava jalkakylpy. Noin puolessa tunnissa saat täydennettyä urheilussa kuluneita magnesiumvarastoja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla ja samalla mm. unenlaatu paranee rentoutumisen myötä.

Urheilun tueksi on lukuisia ravintolisiä mm. asetyyli-l-karnitiini ja alfalipoiinihappo, ubikinoni, arginiini, D-riboosi, maca, Schindelen mineraalijauhe, shilajit, BCAA, karnosiini ja L-proliini. Myös proteiinintarve lisääntyy urheillessa joten laadukkaat proteiinilisät kannattaa ottaa päivittäiseen käyttöön kuten Plantforce riisiproteiini ja Plantforce Synergy proteiinijauheet.