Ikääntyminen

 

Vanheneminen on luonnollinen kehityskulku, joka alkaa vaikuttaa pian aikuistumisen jälkeen. Se on yleensä selvästi havaittavissa noin 60 ikävuoden jälkeen, kun uusiutumattomien kudosten rappeutuminen etenee kaikkialla elimistössä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että terveitä elintapoja noudattamalla on täysin mahdollista säilyä terveenä ja hyväkuntoisena pitkälle vanhuuteen.

 

Oireet

  • Ihon kimmoisuuden ja kiinteyden häviäminen
  • Unettomuus
  • Sydän- ja verisuonisairauksien yleistyminen
  • Aivojen ja muun hermoston rappeuttamisen aiheuttamat muistinmenetykset, henkinen väsymys ja psykomotoristen taitojen heikkeneminen
  • Ruokahalun väheneminen, ruuansulatusvaivat ja ravintoaineiden imeytymishäiriöt
  • Luukudoksen ja lihasmassan väheneminen

 

Syyt

Ikääntymiseen liittyvät vaivat johtuvat kehon yleisestä kulumisesta. Kudokset vanhenevat, kun niiden rakenneproteiinit hajoavat ja elimistön aineenvaihdunta vähitellen hidastuu.

Mikä avuksi

  • Nauti pieniä, terveellisiä ja ravitsevia - ei liian mausteisia tai rasvaisia - aterioita säännöllisesti. Pureskele ruoka hyvin, sillä se laukaisee ruuansulatusnesteiden erittymisen ja edistää ruuansulatusta.
  • Syö paljon marjoja ja hedelmiä. Monet hedelmät ja marjat sisältävät runsaasti antioksidantteja, joiden arvellaan hidastavan vapaiden happiradikaalien tuhoisaa vaikutusta elimistössä, sekä vitamiineja, kalsiumia ja rautaa.
  • Harrasta säännöllistä, kevyttä liikuntaa, joka edistää verenkiertoa. Myös säännöllinen hieronta parantaa verenkiertoa.
  • Pidä mieli virkeänä ja harjoita muistia. Lue kirjoja, tee ristisanatehtäviä, hanki uusi harrastus ja osallistu sosiaalisiin tapahtumiin aina kun vain mahdollista.
  • Pyri vähentämään stressiä ja opettele rentoutumaan.

 

Kehon ikääntymisessä ja solujen ennenaikaisessa vanhenemisessa ravinnon ja liikunnan ohella on hyvä huomioida lisäravinteiden saanti. Kalaöljyn, karnosiinin, ubikinonin sekä vitamiinien ja kivennäisaineiden saannista on hyvä huolehtia. Erityisesti magnesiumin puute on yleistä ja ilmenee mm. suonenvetoina, kramppeina, verenkierron puutteena sekä väsymyksenä. Asetyyli-L-karnitiini ja alfalipoiinihappo sekä kalaöljyt ovat hyväksi myös aivoille. Moni hyötyy mm. serrapeptaasista, shilajitista, arginiinista, bacopa monnierista ja ubikinonista. Happo-emästasapainoon kannattaa kiinnittää huomiota.