Kookosöljy

 

Kookosöljy - miksi se on hyväksi sinulle?

Coconut Oil - Why It Is Good For You

By Lita Lee 12/14/2001

(Lyhennelmä, suomentanut Iikka Saarinen)

Tässä artikkelissa sanoja rasva ja öljy käytetään rinnakkain, vaikka tarkasti ottaen öljy merkitsee yleensä huoneenlämmössä juoksevaa ja rasva kiinteää ainetta. Kookosöljy on kiinteää rasvaa n. alle 25º C lämpötilassa ja juoksevaa sitä lämpimämmässä.

Määritelmiä:

Tyydytetty rasva - on kemiallisesti vakaata, ei sisällä paljon kaksoissidoksia ja on kiinteässä muodossa huoneenlämmössä alle 25º C.

Esimerkki: voi, kookosöljy.

Kertatyydyttämätön öljy - sisältää jonkin verran tyydytettyä rasvaa, mutta on enimmäkseen yhden kaksoissidoksen käsittävää öljyhappoa, kemiallisesti epävakaampaa.

Esimerkki: oliiviöljy.

Monityydyttämätön öljy - rasvamolekyylissä on enemmän kuin yksi kaksoissidos. Esimerkki: linolihappo (omega-6) sisältää kaksi kaksoissidosta; alfa-linoleenihappo (omega-3) sisältää kolme kaksoissidosta; arakidonihappo sisältää neljä kaksoissidosta. Mitä useampia kaksoissidoksia on, sitä epävakaampaa ja herkemmin oksidoituvaa rasvahappo on.

Ruokarasvojen asiantuntijat (kuten tohtorit Ray Peat ja Mary Enig) suosittelevat yleensä vain kolmea lajia rasvaa syötäväksi: extra virgin oliiviöljy, luonnonmukainen voi ja luonnonmukainen kookosöljy. Useimmat ihmiset ymmärtävät näistä kahta ensin mainittua, mutta kavahtavat ajatusta kookosöljyn syömisestä.

Miksi kookosöljyä suositellaan?

Sitä on käytetty ruokaöljynä tuhansia vuosia. Suositut keittokirjat viittasivat siihen 1800-luvun lopulla. Sitten tuli valtava tyydyttämättömien öljyjen mainoskampanja, jossa tyydyttyneet öljyt leimattiin vaarallisiksi.
 
Onko ihmisiä, jotka elävät tyydytetyllä rasvalla ja jotka ovat terveitä?

Kyllä on! Trooppisessa ilmastossa asuvat ihmiset, joiden ruokavaliossa on runsaasti kookosöljyä, ovat terveempiä, heillä on vähemmän sydäntauteja, syöpää, suolisto-ongelmia jne., kuin tyydyttämättömän rasvan syöjillä. Kaksi tällaista ihmisryhmää ovat Melaneesiassa ja Yucatanilla asuvat. Näillä ihmisillä on kilpirauhasen toiminta hieman koholla johtuen kookosöljyn kilpirauhasta kiihdyttävästä vaikutuksesta ja runsaasti proteiinia (kalaa) ja riittävästi hedelmiä sisältävästä ruokavaliosta.

Yhteenveto kookosöljy terveyshyödyistä

Kemiallisesti vakaa

Kun ruokaa valmistettaessa on käytetty tyydyttämätöntä öljyä (teollisia kasvisöljyjä), tämä härskiintyy muutamassa tunnissa, myös jääkaapissa. Tästä johtuu ruoantähteiden vanhentunut maku. Tuoreena nautittuna tyydyttämätön öljy on kuitenkin vieläkin vahingollisempaa, koska se oksidoituu (hapettuu, härskiintyy) elimistössä hyvin nopeasti joutuessaan tekemisiin lämmön ja hapen kanssa. Näin ei käy kookosöljylle. Vaikka sitä pidettäisiin vuoden tai pitempään huoneenlämmössä, siihen ei tule härskiintymisen merkkejä.

Kilpirauhasta stimuloiva, vanhenemista hidastava vaikutus

Kun v. 1981 tutkittiin Uuden Seelannin saaristojen asukkaita, joilla oli ruokavaliossaan paljon kookosöljyä, mitään terveyshaittoja ei havaittu. Kun näitä ihmisiä muutti mantereelle ja päivittäinen kookosöljyn saanti väheni, heidän kolesterolinsa ja varsinkin LDL-tyyppi nousi. Kookosöljyn kolesterolia alentava vaikutus on suora seuraus siitä, että se kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa. Kun kilpirauhashormonia on riittävästi, kolesteroli (varsinkin LDL) muuntuu entsyymitoimintojen vaikutuksesta elintärkeiksi vanhenemista hidastaviksi hormoneiksi: progesteroni, pregnenoloni ja DHEA. Näitä aineita keho tarvitsee ehkäisemään sydäntauteja, dementiaa, liikalihavuutta, syöpää ja muita rappeumasairauksia.
 
Painonhallintaa edistävä vaikutus - suora seuraus kilpirauhastoiminnan stimuloinnista

1940-luvulla karjankasvattajat yrittivät lihottaa eläimiä halvalla käyttäen kookosöljyä, mutta huomasivat, että ne tulivat laihemmiksi ja aktiivisemmiksi ja niiden ruokahalu kasvoi, joten rehua kului enemmän. Sitten kokeiltiin kilpirauhasta lamaannuttavaa lääkettä. Se kyllä teki karjan lihavammaksi, mutta oli syöpää aiheuttavaa. 1940-luvun lopulla huomattiin, että sama kilpirauhasta lamaannuttava vaikutus saadaan aikaan yksinkertaisesti syöttämällä eläimille soijaa ja maissia (sisältävät monityydyttämättömiä rasvoja).

Syövältä suojaava vaikutus

Vuonna 1987 Lim-Sylianco julkaisi 50 vuotta käsittävän kirjallisuuskatsauksen, joka osoitti kookosöljyn syöpää torjuvan vaikutuksen. Kemiallisesti aiheutettua paksusuoli- ja rintasyöpää vastaan kookosöljy paljon tehokkaamman suojan verrattuna tyydyttämättömiin öljyihin. Esimerkiksi 32% maissiöljyä syöneistä sai paksunsuolen syövän, mutta vain 3% kookosöljyä syöneistä. Tyydyttämättömiä öljyjä syöneillä eläimillä oli enemmän kasvaimia. Lukuisat tutkimukset 1920-luvulta saakka ovat osoittaneet yhteyden tyydyttämättömien öljyjen syönnin ja syöpäesiintymisen välillä.

Antimikrobinen (antiseptinen) vaikutus

Kookosöljy sisältää keskipitkäketjuisia rasvahappoja kuten lauriini- (C-12), kapryyli- (C-10) ja myristiini- (C-14). Näistä kolmesta kookosöljyssä on eniten lauriinihappoa ja sillä on näistä suurin viruksia torjuva vaikutus. Lauriinihappo on niin tehokasta torjumaan tauteja, että äidinmaitokin sisältää sitä. Elimistö muuttaa sen monolauriiniksi, joka suojaa imeväistä virus- bakteeri- ja loiseläintulehduksilta. Sen on todistettu myös tehoavan sieni- ja hiivatulehduksiin. Nämä rasvahapot itse asiassa tuhoavat taudinaiheuttajien lipidikuoren ja estävät näin niitä toimimasta.

Käyttö ulkonaisesti

Kookosöljy on mitä parhain aine ulkonaisesti käytettynä mm. ihon hoitoon. Sillä on monipuolinen hoitava vaikutus ryppyjä poistavana kosteusvoiteena, huulirasvana, hiustenhoitoaineena, aurinkoöljynä jne. Se hoitaa monenlaisia ihottumia ja muita iho-ongelmia, mukaan lukien psoriasis. Se suojaa ihoa vapailta happiradikaaleilta, joten se auttaa torjumaan niiden aiheuttamia vaurioita.