Energia ja stressi

 

Suorituskeskeisessä, työn ympärille rakentuvassa arjessa on monenlaisia sekä henkistä että fyysistä stressiä aiheuttavia tekijöitä. Myös muut asiat, kuten erilaiset kriisit kasaantuessaan saattavat aiheuttaa stressiä. Pieni määrä stressiä on hyväksi ja se jopa parantaa niin fyysistä kuin psyykkistä suorituskykyämme.

Voimakas ja liian pitkään jatkunut stressi kuluttaa voimia ja voi johtaa häiritseviin oireisiin, elintoimintojen haitallisiin muutoksiin ja lopulta sairauksien puhkeamiseen. Haitallinen stressi kapeuttaa elämää, ihminen alkaa uupua ja pahimmillaan edessä on työuupumus eli burn out. Pitkittynyt stressi heikentää immuunipuolustusta ja saattaa olla syynä toistuviin tulehduksiin. Se voi lisätä riskiä sairastua vakavaan sairauteen, kuten sepelvaltimotautiin.

Oireet

  • Ahdistuneisuus, ärtyneisyys, äkkipikaisuus 
  • Väsymys
  • Univaikeudet
  • Tunne-elämän häiriintyminen ja itkuherkkyys
  • Vapina, sydämentykytykset ja huimaus
  • Hajamielisyys
  • Keskittymiskyvyn puute

 

Liian korkeat stressihormonitasot haitallisia elimistölle

Liiallisen stressin seurauksena elimistön kortisolitasot kohoavat. Terveen ihmisen kortisolitaso on korkealla aamuisin ja matalalla iltaisin kun taas stressaantuneella tilanne on päinvastainen.

Kortisoli on oleellinen osa rasvan ja hiilihydraattien aineenvaihdunnassa. Kortisolitason ollessa koholla elimistön kyky muuntaa glukoosia energiaksi vaikeutuu.

Stressaantumisen seurauksena voi olla väsyminen, energisyyden puute ja jopa loppuun palamisen tunne. Mieliala on alakuloinen, ahdistunut tai ärtynyt.

Elimistön erittämien stressihormonien lisääntynyt eritys nostaa sydämen leposykettä ja verenpainetta. Stressin pitkittyessä tämä saattaa olla osatekijänä muun muassa sydän- tai aivoinfarktissa.

Liiallisen stressin myötä saattaa ilmetä erilaisia vatsavaivoja ja vastustuskyky laskee, josta seuraa esimerkiksi infektiokierteitä.

Vastustuskyvyltään heikentynyt ja tulehdusaltis keho on otollisempi kasvuympäristö myös mm. viruksille, bakteereille ja loisille.

Stressi saattaa myös johtaa metabolisen oireyhtymän kehittymiseen.

Työstressi yhdessä kuormittavien elämäntapahtumien kanssa voi myös lisätä alttiutta masennukselle ja muille mielenterveuden häiriöille. Erityisesti naisten sairastumisriski on suurentunut.

 

Luontaistuotteet apuna stressin haittojen lievittämisessä

Adaptogeenit ovat oivallinen ase taistelussa stressin haitallisia vaikutuksia vastaan. Adaptogeeniksi kutsutaan kasvia, jonka sisältämät ravintoaineet nostavat ja ylläpitävät vastustuskykyä, tasapainottavat kehoa ja mieltä sekä antavat energiaa. Hyvä yhdistelmävalmiste on mm. Adaptix.

Liiallinen stressi lisää myös vapaiden radikaalien syntymistä kehossa. Antioksidantit auttavat hillitsemään vapaita radikaaleja ja niiden haitallista vaikutusta.

Vitamiinien ja hivenaineiden kulutus on stressaantuneessa kehossa suurempi, joten myös niiden ottaminen ravintolisänä voi helpottaa oloa. Stressistä kärsivällä voi olla esimerkiksi erityisesti C- ja D-vitamiineista sekä B-ryhmän vitamiineista puutetta. Kalaöljyn ja magnesiumin riittävään saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Rentoutua voi myös tekemällä jalkakylvyn magnesiumkloridin avulla.

 

Muut hoitotoimenpiteet

  • Lepää ja harrasta kohtuullista liikuntaa, kuten kävelyä.
  • Kokeile joogaa, syvähengitysharjoituksia tai pilatesta ohjatusti.
  • Syö terveellisesti ja monipuolisesti: paljon tuoreita hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, pähkinöitä ja siemeniä; vähärasvaista valkuaispitoista ravintoa.
  • Vältä kofeiinia ja alkoholia sekä makeita ja rasvaisia ruokia.
  • Tukiravinteiksi ravintolisiä kuten Adaptix, Shilajit, ruusunjuuri, ashwagandha, Relora, ginseng, kiinanloisikka.